Gwarancja w przypadku instalacji fotowoltaicznych to bardzo rozległy temat. W przypadku inwestycji – jaką bez wątpienia jest montaż instalacji – warto przemyśleć, czy oferowane gwarancje przez firmę montującą panele fotowoltaiczne są wystarczające. To jeden z kluczowych wyróżników ofert na rynku, który powinniśmy brać pod uwagę.

Fotowolataika i gwarancja

Większość producentów daje na panele fotowoltaiczne 25 lat gwarancji. Należy zwrócić uwagę, że jest to wyłącznie gwarancja na wydajność modułów fotowoltaicznych. Oznacza to, że będę one miały określony uzysk, przez okres tych dwudziestu pięciu lat. W karcie produktu producent zaznacza maksymalne straty efektywności w okresie gwarancyjnym. Nie oznacza to jednak, że zamontowana instalacja fotowoltaiczna przestanie działać po upływie gwarancji, a panele nie będą produkowały energii elektrycznej. Wręcz przeciwnie, żywotność paneli jest znacznie dłuższa. W razie, gdy wydajność paneli słonecznych spadnie poniżej gwarantowanej przez producenta uzysków, można je reklamować.

Kolejnym z ważnych aspektów przy wyborze firmy oferującej fotowoltaikę, jest sprawdzenie, gdzie produkowane są panele oraz czy dana firma ma oddział w Polsce. To niezwykle ważne, by w przypadku ewentualnej reklamacji, szybko uzyskać wsparcie. Z tym związana jest również prawidłowa wypełniona i podstemplowana karta gwarancyjna oraz wszelkie procedury gwarancyjne. Przed zakupem dobrze jest zapoznać się z regulaminem reklamacji – ewentualna rozbudowa instalacji fotowoltaicznej bądź zmiana jej lokalizacji mogą wpłynąć na jej utratę. Wszelkie tego typu informacje znajdują się w umowie lub załącznikach.

Jakie gwarancje oprócz wydajności modułów

Należy zwrócić uwagę, że moduły fotowoltaiczne to nie jedyny komponent instalacji fotowoltaicznej, na który można otrzymać gwarancję. Ważna jest także gwarancja na inwerter, którego wymiana, w razie problemów, mogłaby być dosyć kosztowna. Jeżeli firma oferująca montaż oferuje dłuższą gwarancję np. 15-letnią, warto z niej skorzystać. Dodatkowo niektóre firmy na rynku polskim oferują gwarancję na montaż. Tego typu zabezpieczenie obejmuje instalację w konkretnym miejscu, przeniesienie jej może spowodować zerwanie warunków gwarancji. Taka gwarancja na montaż modułów może oznaczać, że są pewni wykonywanej usługi i komponentów, z których korzystają. Należy pamiętać, że większość z nich pochodzi z Chin. To ten rynek jest główną siłą napędową rozwijającą technologię fotowoltaiczną, dlatego dobrze mieć dodatkową gwarancję poza gwarancją producenta.

Co poza gwarancjami? Na co zwrócić uwagę przy zakupie instalacji fotowoltaiczne?

Gwarancja na montaż to dobry znak – dając ją, firma zapewnia, że ma sprawdzone ekipy monterskie. Bardzo ważna jest również ilość instalacji fotowoltaicznych, którymi może pochwalić się firma w swoim portfolio.

Obecność marki lub jej brak w mediach społecznościowych też jest istotna i pozwoli na szybkie prześwietlenie firmy – warto przejrzeć komentarze i opinie.

Kolejną z gwarancji, których nie znajdziemy w umowie, to użycie najnowszej technologii. Należy zwrócić uwagę, jakich obecnie modułów na rynku jest najwięcej, które z nich są najpopularniejsze i cieszą się największym „wzięciem”.

Równie istotna jest także kontrola etykiet na komponentach. Zdarza się, że małe firmy nieposiadające wystarczającego miejsca do magazynowania, nie mają najnowszych paneli, a czasem nawet przyklejają etykietę mocy z innych.

Rekomendacja – biorąc firmę z polecenia, możemy zobaczyć ich poprzednie realizacje. Gwarantem oszczędności za prąd będzie prawidłowo dobrana instalacja fotowoltaiczna. Jak ją dobrać? Takim wyznacznikiem jest zapotrzebowanie energetyczne. Sprawdzając rachunki za poprzedni rok – wiemy, jakie mieliśmy zużycie energii. Biorąc pod uwagę upustowy system rozliczeń oraz wydajność paneli, należy dobrać moc instalacji o 20% większą niż zużycie. Instalacja nie powinna być za mała – gdyby taka była, rachunek za prąd byłby obniżony, ale wyprodukowana energia nie pokryłaby całego zapotrzebowania. Natomiast za duża instalacja kończyłaby się tym, że koszt instalacji byłby wyższy, ale nie udałoby się wykorzystać całej nadwyżki. Nie byłoby bilansowania.

Jeśli jesteśmy świadomi zwiększenia zużycia w przyszłości, warto zainstalować z wyprzedzeniem większą instalację, która będzie dostosowana do naszych potrzeb. Istnieje też opcja przewymiarowanego falownika, do którego kiedyś dokupimy kolejne moduły fotowoltaiczne. Przy tworzeniu dodatkowej, oddzielnej instalacji, sumaryczny koszt jest znacznie większy.

Jakie gwarancje związane są z instalacją fotowoltaiczną od Salvis Expert?

Salvis Expert współpracuje w zakresie paneli słonecznych z firmą Bruk-Bet produkującą moduły fotowoltaiczne w Polsce, co ułatwia ewentualne procedury reklamacyjne. W tym wypadku oferowane są dwa rodzaje gwarancji – pierwsza to tzw. gwarancja materiałowa, której ważność to 12 lat, odnosząca się do samej wytrzymałości modułów fotowoltaicznych. Drugi rodzaj gwarancji dotyczy uzysku paneli na okres 25 lat.

Firma do każdego zamówienia przygotowuje kartę gwarancyjną, co stanowi ważny wyróżnik konkurencyjny. Inni producenci takich dokumentów z reguły nie przygotowują, a wtedy proces reklamacji odbywa się na podstawie paragonu. Bruk-Bet, w razie uznania reklamacji, może szybciej przesłać nowe moduły, które produkowane są w Polsce. Co więcej, firma pozwala na zachowanie gwarancji w przypadku zrobienia cesji na innego właściciela lub zmiany miejsca instalacji. Więcej o naszym certyfikowanym partnerze możesz przeczytać tutaj.